Digital ärendehantering på byggplatserna, det borde inte vara en fråga om det kommer att bli standard utan när det blir standard?  

Jo, precis så bra och effektivt är det att det borde bli en standard, vi pratar om digital ärendehantering. Arbetsflöden har aldrig varit lättare att både styra och följa, ökad säkerhet och effektivare processer. 

Simon Stjerngren, projektledare på Planör, har introducerat digital ärendehantering i sina projekt och ser många fördelar jämnt mot det hederliga traditionella sättet. Med sitt innovativa mindset att alltid utveckla effektivare processer såg Simon snabbt fördelar med detta arbetssätt.  

Vad fick dig att bestämma dig för att introducera digital ärendehantering i dina projekt?  

Det hela startade nog redan i skolbänken när jag på allvar introducerades för konceptet BIM. När väl innebörden av den metodiken föll på plats hos mig så startar ju hjärnkontoret på allvar och börjar springa rundor om svordomar och arbetsmoment som borde kunna hanteras på ett bättre sätt. 

Ett av dessa var just egenkontroller, besiktningsanmärkningar, kontrollpunkter etc. En stor del i att projekten tar onödigt mycket tid mot sluten, och i värsta fall missar deadlines. För att dessa inte är med som tänkt under byggnationen. De kollas igenom innan start och signeras sista veckan i bästa fall. 

Vad skulle du säga är de största fördelarna?  

För mig som projektledare är det att få med historiken av projektet genom bilder och kommentarer kopplade till de ärenden som enligt. Lag / kontrakt ska utföras. På så vis får vi ett jämnt flöde, mindre påminnelser om vad som behöver göras. Ansvarig för respektive ärende har i sin smartphone, tablet eller dator beskrivet vad som ska utföras.
Som projektledare får man en tydlig bild över vad som är gjort och vad som behöver läggs mer tid på för att hålla tidplan. 

Finns det några nackdelar med att arbeta på detta sätt?  

Jag trodde det skulle vara mer av en uppförsbacke att få med vissa på att använda sig av digitala verktyg och släppa pappren, utskrivna ritningar etc.
Men efter att jag med en kort genomgång visat hur det fungerar i praktiken och sedan låtit motpart testa på själv så har 100% (hittills) varit positivt inställda. 

Hur var det att implementera detta i praktiken?  

Jag är inne på det i frågan innan redan, men kan väl tillägga att jag tryckt på att göra fel inte är någon katastrof, vi är alla här med samma mål att driva lyckade projekt och försöker lära oss något nytt. Misstag är ofrånkomliga för alla som vill lära sig nya saker och vi hjälps åt för att nå våra mål. 

För de som inte är helt övertygade av digital ärendehantering, vad vill du upplysa dom om?  

Det ligger i människans natur att vara tveksam till nya saker, men våga be om hjälp, var inte rädd för att göra fel, det är av misstagen vi lär oss. Delge dina misstag så andra får lära av dom. 

Dessutom lyfter du troligen någon annans självkänsla som får visa vad den kan när du ber om hjälp. Vinna vinna! 

 Om du vågar testa så vågar jag tro att du kommer bli positivt överraskad hur mycket tid som går att spara åt varandra. 

Vi vet att det är mycket nu, en sammanfattning för dig som är på språng:

Digital ärendehantering på byggplatsen underlättar arbetsflödet och många moment som hjälper projektet att hålla tidsplanen.

Tydlighet, bra översikt, historik och jämna arbetsflöden är några av de fördelar som digital ärendehantering bidrar till.   

Bland annat egenkontroller, besiktningsanmärkningar och kontrollpunkter hanteras enkelt via digital ärendehantering.